Dessa tre glada bananätande brudar heter Bethany, Bettan och Becah! Förlåt, tjejen i mitten är ju en tant. Jag fick hela tiden förklara för våra unga vänner hur det är att vara 50+! Inte helt lätt att hänga med i snacket som tant! 

Jag tänkte berätta lite om Bethany. Det är den snygga tjejen i förgrunden, som tar selfien. 

Hon bor i Phoenix i USA, är ca 25 år och jobbar med support på ett stort företag som säljer avancerad tandvårdsutrustning. Hon är social och rolig, jobbade hårt och var lätt att samarbeta med. Hon spelade sina Spotify-listor på kliniken, go musik som alla gillade, inte bara 50+tanten! En helt vanlig ung tjej helt enkelt. Men hon skiljer sig ändå lite från mängden. 

Hon är medlem i en ganska konservativ församling, eller inte ganska utan mycket konservativ! Tjejerna har kjol och hatt på sig på gudstjänsterna. Man har inga instrument, bara sång. Den som predikar förväntas få ord från Gud direkt i talarstolen. Man förbereder alltså inte gudstjänsten som vi är vana vid. Allt detta kan tyckas alltför gammalmodigt och annorlunda men jag fann det väldigt intressant när vi pratade. 

Det som är det mest annorlunda är att man inte tillåts att bli tillsammans med någon på vanligt sätt. Det är inte känslor som skall styra utan man ber och frågar Gud om ledning. Nu hade detta skett strax innan hon reste till Afrika, att en kille hade berättat för henne att han upplevde att Gud ville att de skulle gifta sig! Wow!!! Jag blev så intresserad av att höra hur hon tänkte. Först tänker man att de är knäppa och hjärntvättade. Vad är detta för en sekt? Men på frågan om hur det skulle vara om hon inte upplevde samma sak, om pressen från föräldrar och församlingen skulle bli stor, så var hon väldigt övertygande att det skulle vara helt i sin ordning. Hon hade kunnat säga, nej, jag tror inte Gud vill att vi ska gifta oss. Hon frågade mig om jag tyckte hon var konstig. Men jag upplevde inte det. Annorlunda men inte konstig. För er som inte känner henne så kan jag förstå om ni inte håller med. Men jag har pratat mycket med henne. Hon har väldigt sunda tankar om livet. 

När jag tänkte till om detta med kärleken, så är jag inte helt främmande för att vi skulle kunna börja i en annan ända. Med Gud. Vi i västvärlden har ju stor erfarenhet av att äktenskap som startar med förälskelse inte alltid håller i längden. Vem har sagt att det är det mest rätta bara för att vi är vana vid det? Bara för att det i vår kultur skulle vara otänkbart med arrangerade äktenskap, vem har rätt att bestämma att det inte fungerar? 

Någon klok person har sagt att kärlek är 25% känslor och 75% vilja. Jag måste alltså ta beslut varje dag om att älska Ulf idag också! Då kan det ju aldrig vara fel att bjuda in Gud redan i början av relationen? 

Vore kul att få lite reaktioner... 😊 Skriv en kommentar om du vill! 

Vad hon svarade? Jaaaa!!! De ska gifta sig och hon är väldigt lycklig! 

Kommentera

Publiceras ej