Nu måste vi nog säga att vi har landat i vårt friår på allvar. Livet rullar på i en takt som jag hade förväntat mig något långsammare än den visat sig. Förra veckan var i och för sig extra intensiv med stort fokus på föreläsningar om vårt äventyr i Afrika. Här kommer några bilder. 

På onsdagskvällen talade vi inför ca 200 personer på "Café Benin" i pingstkyrkan. Tidigare på morgonen hade Uffe varit på centraloperation och visat bilder. 



Dagen efter var vi gäster på kyrkans träff för daglediga, "Allträffen" som anordnas tillsammans med kommunen i en lokal på Sjöbo. Dessa vackra damer var stöttande åhörare! 


På fredagen sedan så talade vi på ungdomssamlingen. Lika bra att täcka upp alla åldrar på samma vecka tyckte vi! 😅 Vid samtliga tillfällen gjorde vi succé i våra skräddarsydda afrikakläder! 


Men vi hann också njuta av den tidiga vackra vårsolen. 

Så vad händer nu? 

I tisdags var det fettisdagen med fokus på semlor för de flesta i vårt vackra land. Vi tryckte också i oss varsin hemmagjord enligt min mammas recept. Mums! 
Igår inföll så "Askonsdagen". Denna dag inleder traditionellt fastan, som varar fram till påsken. Jag har inte för vana att fasta. Jag har fastat någon dag då och då, då jag helt har avstått från mat. Det har varit goda erfarenheter. Det finns olika former av fasta. Det behöver inte bara handla om mat. Man kan avstå från godis, kaffe eller tv till exempel. Det viktiga är väl att man avstår från något frivilligt. Jag har bestämt mig för att lägga mindre fokus på sociala medier under den här fastetiden. Jag har därför tagit bort både instagram och Twitter från min mobil. Facebook har jag vägrat sedan länge men insta och Twitter kan jag lägga mycket energi på. 

Varför fasta? Jag tror att vi hela tiden tar livet för givet. Som jag har sagt flera gånger så var det så bra för oss att resa bort några månader. Vi värdesatte er här hemma på ett helt annat sätt när vi inte hade er nära. Familj, vänner, arbetskamrater och församling. På samma sätt tror jag fasta kan hjälpa oss att värdesätta livet. När vi avstår från något så får vi tid över till annat. Det viktigaste blir viktigare än det viktiga! Vi kan få tid att göra upp med saker som vi sitter fast i. Så mycket i våra liv handlar om jag, mig, mitt. Vi har om vi ska vara ärliga ganska stora egon! Fastan hjälper oss att flytta fokus från mig själv till Honom som är mitt ursprung och min källa, Gud. 
Ska du hänga på och avstå från nåt? 

Kommentera

Publiceras ej